Regularne czyszczenie zębów poprzez szczotkowanie i używanie nici dentystycznej, pomigają zachować zdrowy uśmiech, ale dla zachowania pełnego zdrowia zębów i dziąseł niezbędne są wizyty u stomatologa, który może pomaga utrzymać pełną kontrolę stanu twojej jamy ustnej.

Najczęstszym początkowym objawem choroby dziąseł jest ich stan zapalny, który we wczesnej fazie jest jeszcze odwracalny. Symptomami stanu zapalnego dziąseł jest ich zaczerwienienie, obrzęk lub tkliwość, a także krwawienie podczas szczotkowania. Jeżeli zauważysz którykolwiek z powyższych objawów, udaj się do stomatologa przed powstaniem poważniejszych problemów. Zaawansowane stadia choroby dziąseł mogą prowadzić do utraty zębów.

Stan dziąseł może mieć także wpływ na ogólny stan zdrowia. najnowsze badania wskazują związek pomiędzy paradontozą (chorobą dziąseł) a innymi chorobami, takimi jak choroba serca i cukrzyca, a także możliwość występowania przedwczesnych porodów. Aby zapobiec rozwojowi choroby dziąseł, należy pamiętać o profilaktyce, a więc szczotkowaniu zębów minimum 2 razy dziennie, stosowaniu nici dentystycznych oraz przeprowadzaniu 2 razy w roku zabiegu profesjonalnego czyszczenia zębów. Należy pamiętać, że z wiekiem nasilają się ubytki próchnicze wokół istniejących plomb (tak zwana próchnica wtórna), a także rozwój próchnicy na powierzchniach korzeni zębów. Regularne wizyty u stomatologa pomagają utrzymać pełną kontrolę nad stanem uzębienia.

Z wiekiem może pojawić się nadwrażliwość zębów. Upływ czasu powoduje naturalne cofanie się dziąseł, odsłaniając powierzchnie zębów pozbawione ochronnej warstwy szkliwa. Są to miejsca szczególnie narażone na ból spowodowany kontaktem z gorącymi lub zimnymi pokarmami i napojami. Czasami może pojawić się zwiększona wrażliwość na zimne powietrze, a także na słodkie i kwaśne pokarmy i napoje. Jeżeli zauważysz u siebie oznaki nadwrażliwości, spróbuj stosować pastę do zębów zawierającą środki znoszące nadwrażliwość. Jeżeli problem nie ustąpi, umów się na wizytę u stomatologa, gdyż nadwrażliwość może być oznaką znacznie poważniejszych stanów, takich jak ubytki, pęknięcia lub złamania zębów.